Múzeumi vásárlás, 2002

Gerhes Gábor

A T megtalálása (2002)

Gerhes Gábor munkásságában 1996/97-től erősödik fel a fotó mint művészeti médium iránti érdeklődés. Főként fekete-fehér fotónagyításokat, illetve színes számítógépes nyomatokat készít beállított jelenetekről felvett fényképek nyomán. Munkáinak alapja hagyományos fotográfia, amelyeket digitális eljárással feldolgozva módosít; bizonyos részleteket megváltoztat, számítógépes animációval átalakít.
Munkáinak célja a valóság és a valóság manipulált változata közötti eltérés eltűntetése, melynek révén újraértelmeződik a látvány, és a különös, a szokatlan szivárog be az értelmezésbe.
Gerhes konstruktorként építi össze a vizuális látványt, melynek során csupa egyszerű, reális képi összetevőből valóság feletti reprezentációt hoz létre. A (manipulált) fényképeken megjelenített rejtélyes realitás, a banális mitikus magasságokba emelése, a sokat sejtető kiismerhetetlenség megmutatása nem ismeretlen a fotográfia történetében (Eugene Atget, Ed Ruscha).
A T megtalálása voltaképpen egy történet része: az 1999-es T-betűt ültetek (Egy T-betű elültetése) című képen felvetett téma, valamint a Mindennapi feladat – Genezis, vagy az Elromlott összeadás c. művekkel megkezdett program logikus folytatása. Legtöbb munkájának szereplője saját maga; igazi átváltozóművészként bújik bele a jelenethez alkalmas öltözékekbe, s könnyen észrevehetjük a képeken feldolgozott helyzetekhez visszatérően használt díszletelemeket, kellékeket: léckerítés, műfenyő, betű-feliratok, stb.
Gerhes történeti képtípusokat üresít ki amikor a kép ikonikus rendszerét (műfaji típus) és az ábrázolt témát (szüzsét) eltávolítja egymástól. Olyan hagyományos képzőművészeti képtípusokat, mint a tájkép, csoportkép, a zsáner kifejezetten Bővebben >>
« VISSZA  

Iratkozzon fel
HÍRLEVELÜNKRE!