Vásárlás az Oktatási és Kulturális Minisztérium / Nemzeti Kulturális Alap hozzájárulásával

Kokesch Ádám

Cím nélkül (Kék panel I-II.) (2005-2009)

A tény, hogy a dizájn sohasem ártatlan és semleges, hanem mindig konfliktusos érdekekkel és ideológiákkal terhes – még akkor is, ha ezek az ideológiák rejtve vagy észrevétlenül maradnak –, számos kortárs kritikai dizájnnal foglalkozó mű témája. A kritikai dizájn egyik lehetséges iránya az újrahasznosítás, amely a környezettudatos ipari etika népszerűsítése mellett indirekt módon veti fel a tárgyakhoz, a termelékenységhez és a növekedéshez való, szinte fetisiszta viszonyunkat. Kokesch Ádám kisméretű, szerénynek tűnő, ám tökéletes kivitelezésű képeivel (Kék panel I−II., 2005−2009) a dizájnnak azt az aspektusát vizsgálja, amely az iparilag tervezett és kivitelezett, izgalmas és vonzó külsejű tárgyakhoz kapcsolódik. Amikor ezekkel a tárgyakkal találkozunk, pusztán a külsejük alapján gyakran nem tudjuk megállapítani a funkciójukat, sőt, egy kifinomult dizájnnal rendelkező termék gyakran épp elfedi eredeti célját és rendeltetését. Metaforikus értelemben ez a műalkotásokra is igaz lehet, és épp ez az oka annak, hogy Kokesch tárgyainak értelmezése a használhatóság és az esztétikum között ingadozik.


Timár Katalin
« VISSZA  

Iratkozzon fel
HÍRLEVELÜNKRE!